نمونه درخواست عضویت در تعاونی مسکن

بررسی نمونه درخواست عضویت در تعاونی مسکن


ما در این مقاله قصد داریم نمونه درخواست عضویت در تعاونی مسکن را در اختیار شما همراهان قرار دادیم تا اطلاعات کافی در این زمینه را کسب کنید.

در واقع شرکت های تعاونی، سازمان های مردمی می باشند که متشکل از خود اعضا بوده و اداره آنها به صورت صحیح و دموکراتیک منطبق با اصول بین المللی تعاون صورت می گیرد. چنانچه شما نیز قصد عضویت در تعاونی مسکن را دارید، در ادامه همراه ما باشید.

جایگاه عضو در تعاونی مسکن

قبل از ارائه نمونه درخواست عضویت در تعاونی مسکن، لازم است که با جایگاه عضو در آن آشنا شوید. اعضاء اساس هر تعاونی را تشکیل می دهند و هدف از تشکیل شرکت تعاونی، خدمت به اعضاء و بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادیشان است. بنابراین بدون تجارب و همکاری اعضاء امکان تاسیس هیچ تعاونی وجود ندارد. در اصول هفت گانه نهضت جهانی تعاون، به چهار اصل در مورد حقوق و تکالیف اعضا اشاره شده است. از جمله:

  • عضویت آزاد و اختیاری افراد بدون در نظر گرفتن تبعیضات جنسی، نژادی، اجتماعی، مذهبی و سیاسی
  • برابری حق رای اعضاء و مشارکت آنها در سیاست گذاری ها و تصمیم گیری ها
  • مشارکت اقتصادی و برخورداری اعضا از درآمد تازه
  • آموزش، حرفه آموزی، ارتقای سطح دانش و مهارت اعضاء

ورود به عضویت در تعاونی مسکن

ورود به عضویت این شرکت با ارائه نمونه درخواست عضویت در تعاونی مسکن امکانپذیر است. تعاونی ها سازمان‌ های اختیاری می باشند ‌که عضویت در آن برای تمام افراد که توانایی استفاده از خدمات و پذیرفتن مسئولیت های ناشی از عضویت را داشته باشند، آزاد است. علاوه بر این، عضویت در تعاونی مسکن از یکسری شرایط برخوردار است که در صورت واجد شرایط بودن متقاضی، هیچ مانعی در این زمینه وجود ندارد. ولی نکته مهم این است که امکان پذیرش بی قید و شرط عضو برای تعاونی ها وجود ندارد و هر یک از نظر ظرفیت و قابلیت امکانات پذیرش عضو، محدودیت هایی دارند. لازم به ذکر است که اعمال این محدودیت ها بایستی مطابق با مفاد قانون تعاون باشد.

شرایط عمومی عضویت در تعاونی مسکن

قبل از اینکه فرد متقاضی نمونه درخواست عضویت در تعاونی مسکن را ارائه دهد، بایستی از واجد شرایط بودن خود اطمینان حاصل نماید. شرایط عمومی عضویت در تعاونی مسکن، شامل موارد زیر می شود:

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • عدم ممنوعیت قانونی و حجر
  • خرید حداقل سهام مقرر در اساسنامه
  • فاقد مسکن یا زمین مسکونی و عدم استفاده از هیچ یک از امکانات دولتی مربوط به تامین مسکن، زمین، واحد مسکونی و…
  • حداقل دارای ۵ سال سابقه سکونت در شهرهای محل تقاضا

شرایط عمومی عضویت در تعاونی مسکن

شرایط اختصاصی عضویت در تعاونی مسکن

اطلاع از شرایط اختصاصی عضویت در این تعاونی نیز از واجبات به شمار می رود که قبل از ارائه نمونه درخواست عضویت در تعاونی مسکن، باید مورد بررسی قرار گیرد. افرادی که تا به حال زمین یا خانه ای از جانب دولت دریافت نکرده باشند، امکان عضویت در تعاونی مسکن را دارند. همچنین باید فرم جیم آنها در سامانه اداره راه و شهرسازی سبز باشد.

شرایط اختصاصی عضویت در تعاونی مسکن

درخواست عضویت در تعاونی مسکن

در این بخش از مقاله به نمونه درخواست عضویت در تعاونی مسکن می پردازیم تا با استفاده از آن بتوانید با فرم درخواست عضویت آشنا شوید. بنابراین میتوان درخواست عضویت در تعاونی مسکن را به شرح زیر مطرح نمود:

بسمه تعالی

هیئت مدیره شرکت تعاونی …

احتراما اینجانب… فرزند… با شماره شناسنامه…. و کد ملی… صادره از… متولد…/…/… کلیه شرایط عضویت در شرکت را داشته و درخواست خرید … سهام و عضویت را دارم. خواهشمند است که با عضویت اینجانب، موافقت به عمل آورید. در پایان موارد مذکور در ذیل را متعهد می شوم:

  • تمامی مقررات اساسنامه، مصوبات مجمع عمومی، آیین نامه های شرکت و شرایط ضمن عقد شرکت را قبول دارم.
  • کلیه دیون و تعهدات شرکت در مقابل اشخاص حقیقی، حقوقی، موسسات دولتی و نهادها را قبول میکنم.
  • تعهد میکنم که عضو تعاونی مشابه نباشم.

نشانی دقیق:

-نام و نام خانوادگی

-امضاء

-اثر انگشت

مبلغ حق عضویت در تعاونی مسکن یعنی چه؟

پس از آشنایی با نمونه درخواست عضویت در تعاونی مسکن، شاید از خود بپرسید که منظور از مبلغ حق عضویت در این تعاونی چیست؟ باید بگوییم که اعضای تعاونی مسکن برای عضویت خود در این تعاونی مبلغی را پرداخت می کنند که به آن مبلغ حق عضویت گفته می شود. پرداخت این مبلغ به صورت یکباره یا اقساط ماهیانه صورت می گیرد. در واقع نحوه پرداخت و زمانبندی مبلغ حق عضویت به قوانین و مقررات تعاونی مسکن مربوطه، بستگی دارد که در اساسنامه قید می شود.

مبلغ حق عضویت در تعاونی مسکن یعنی چه؟

نتیجه گیری در مورد نمونه درخواست عضویت در تعاونی مسکن

شرکت های تعاونی از اجتماع ارادی و داوطلبانه اشخاص تشکیل می یابد که اهداف و نیازهای مشترک دارند. عضو در شرکت های تعاونی از حقوق، اختیارات و مسئولیت های مشخصی برخوردار است که قانون تعاون و سایر قوانین به تعیین آنها پرداخته اند. ولی عضویت در شرکت های تعاونی مانند تعاونی مسکن، نیازمند برخورداری از یکسری شرایط عمومی و اختصاصی است. علاوه بر این، بایستی با نحوه درخواست عضویت در آن اطلاعات کافی به دست آورد. در این مقاله سعی کردیم که نمونه درخواست عضویت در تعاونی مسکن را ارائه داده و مطالب مفیدی در این زمینه در اختیار شما قرار دهیم.

سوالات متداول در مورد نمونه درخواست عضویت در تعاونی مسکن

۱. مدارک لازم جهت احراز شرایط عضویت در تعاونی مسکن چیست؟

برای ثبت نام در تعاونی مسکن، به یکسری مدارک نیاز است. مانند:

  • تعهدنامه مبنی بر نداشتن مسکن ملکی خود، همسر و افراد تحت تکفل. همچنین عدم استفاده از هیچ یک از امکانات دولتی مانند زمین، خانه و …
  • فتوکپی از تمام صفحات شناسنامه متقاضی، همسر و افراد تحت تکفل
  • ارائه گواهی از محل اشتغال
  • تایید شورای اسلامی محل سکونت
  • فتوکپی کارنامه تحصیلی فرزندان

۲. تشخیص فاقد مسکن بودن عضو چگونه صورت می گیرد؟

تشخیص فاقد مسکن بودن با تعاونی و نهاد مربوطه است. همچنین از طریق بانک اطلاعات زمین و مسکن استان میتوان به عدم استفاده از زمین و مسکن دولتی پی برد. اطلاع از دریافت تسهیلات یارانه ای نیز با استفاده از ستاد مرکزی ملی زمین و مسکن صورت می گیرد.

۳. لغو عضویت در تعاونی مسکن چگونه است؟

لغو عضویت در تعاونی مسکن، در صورت یکی از حالات زیر می باشد:

  • استعفا
  • اخراج
  • فوت
  • تحویل قطعی واحد مسکونی
  • انحلال تعاونی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × چهار =