شرایط لغو عضویت در تعاونی

لغو عضویت در تعاونی


در حالت کلی شخصی که به عضویت در تعاونی در آید، واجد شرایط بوده و با اهداف خاصی عضو شده است. حال اگر بخواهید شرایط لغو عضویت در تعاونی را بدانید باید بگوییم که خارج شدن هر عضو کاملا اختیاری می باشد و کسی نمی تواند مانع انجام این کار شود. اما هر عضو که قصد خارج شدن از تعاونی را داشته باشد باید یک سری اقدامات را انجام دهد که در ادامه این مقاله با آن ها آشنا خواهیم شد.

شرایط لغو عضویت در تعاونی

همان طور که گفتیم هر فرد برای این که بتواند در یک شرکت تعاونی عضو شود باید شرایط خاصی داشته باشد که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • تابعیت جمهوری اسلامی ایران
  • عدم ممنوعیت قانونی
  • عدم سابقه ارتشاء و اختلاس
  • درخواست کتبی عضویت
  • تعهد رعایت مقررات
  • عدم عضویت در تعاونی مشابه

حال اگر کسی بعد از عضویت در یک شرکت تعاونی بخواهد از آن شرکت خارج شود، می تواند به راحتی برای این کار اقدام نماید. طبق قانون فرد می تواند درخواست خروج از تعاونی را به صورت کتبی ارائه دهد و سپس از مجموعه خارج شود. اما باید دقت داشته باشید که اگر فرد عضو تعاونی تولید می باشد باید شش ماه قبل درخواست خود را ارائه دهد. در شرایطی که خروج فرد از مجموعه سبب بروز ضرر هایی در تعاونی می شود، باید قبل از خارج شدن حتما ضرر های احتمالی را جبران کند و سپس از مجموعه خارج شود.

دلایل اخراج فرد از تعاونی

گاهی اوقات شرایط لغو عضویت در تعاونی مربوط به زمانی می شود که فرد به اجبار باید مجموعه را ترک کند. در این رابطه باید بدانید که برخی مواقع فرد از تعاونی اخراج می شود که این امر در اثر عوامل مختلفی ایجاد می شود که مهم ترین آن ها عبارتند از:

  • از دست دادن هر یک از شرایط عضویت مقرر
  • عدم رعایت مقررات اساسنامه پس از دریافت دو اخطار کتبی

پس از گذشت ۱۵ روز از تاریخ اخطار دوم، مجمع فوق العاده برگزار شده و نسبت به وضعیت عضویت فرد خاطی تصمیم گیری می شود. اگر اقدام او به حیثیت مجموعه لطمه بزند و یا زیان های بزرگی به بار آورده باشد، این هیئت رای بر اخراج فرد می دهند.
گاهی اوقات فردی که در تعاونی فعالیت می کند فوت می شود و این عضویت به ورثه او منتقل می شود. از میان ورثه فردی که واجد شرایط باشد برای این کار انتخاب می شود و به عضویت مجموعه در می آيد. حال اگر هیچ یک از ورثه تمایلی به شرکت در مجموعه نداشته باشند ادامه عضویت لغو می شود و مجمع فوق العاده اعلام می کند که فرد متوفی از مجموعه خارج شده است.

آثارخروجی عضو از شرکت تعاونی

همان طور که می دانید هر فرد به هنگام عضویت در این گونه مجموعه ها سرمایه ای را وارد کرده است و زمانی که بخواهد به صورت اختیاری از مجموعه خارج شود، فوت کند و یا این که اخراج شود باید تکلیف این سرمایه به طور کامل مشخص گردد. در حقیقت یکی از شرایط لغو عضویت در تعاونی بررسی سرمایه های وارد شده به تعاونی می باشد. طبق قانون همه سرمایه هایی که توسط عضو به تعاونی ارائه شده است محاسبه شده و مورد بررسی قرار می گیرد. همه سود و زیان های تعاونی در طول مدت عضویت آن فرد نیز مشخص می گردد و در نهایت مبلغی که باید به او پرداخت گردد مشخص می شود.
این مبلغ حداکثر ظرف مدت سه ماه باید به حساب خود فرد و یا ورثه متوفی پرداخت گردد. این قانون نه تنها برای افرادی که به صورت اختیاری از مجموعه خارج می شوند بلکه برای افراد اخراج شده نیز صدق می کند. در حالت کلی ارزش روز سهام فرد محاسبه می شود و در صورت خروج فرد این مبلغ را به دیون تعاونی تبدیل می کنند. در نهایت نیز مالیات متعلقه را از مبلغ کسر کرده و هر گونه بدهی عضو را نیز کم می کنند. مبلغ باقیمانده که حق واقعی فرد می باشد به او تعلق خواهد گرفت.

کلام آخر

افراد زیادی در شرکت های تعاونی عضو شده و فعالیت می کنند اما گاهی اوقات با توجه به شرایط ایجاد شده، تصمیم به خروج از مجموعه را دارند. در این شرایط باید از قبل درخواست خود را به صورت کتبی به هیئت مدیره مجموعه ارائه دهند تا بتوانند به راحتی مجموعه را ترک کرده و از شرکت خارج شوند. شرایط لغو عضویت در تعاونی برای افرادی که به اجبار مجموعه را ترک می کنند کمی متفاوت می باشد. گاهی اوقات عضو شرکت فوت می کند و ورثه او در شرایط تایید تعاونی می توانند در مجموعه حاضر شوند. برخی مواقع نیز تعاونی فرد خاطی را از مجموعه اخراج می کند که در همه این موارد تعاونی باید حقوقی که به آن ها تعلق می گیرد را ظرف مدت سه ماه پرداخت نماید.

سوالات متداول

1.زیانی که فرد خاطی به تعاونی می زند باید چه شرایطی داشته باشد که سبب اخراج او شود؟
اگر فرد خاطی زیانی به مجموعه وارد کند که ظرف مدت یکسال نتواند آن را جبران کند، باید از مجموعه خارج شود.
2.مسئولیت مالی اعضاء در شرکت های تعاونی چگونه تقسیم بندی می شود؟
هر چه تعداد سهام هر فرد بیش تر باشد و در حقیقت سرمایه بیش تری به مجموعه آورده باشد، مسئولیت های مالی بیش تری به او تعلق می گیرد.
3.هیات مدیره در شرکت های تعاونی شامل چه افرادی می شود؟
این هیئت حداقل از ۳ نفر و حداکثر ۷نفر به عنوان عضو اصلی تشکیل می شود. در شرکت های بزرگ به ازای افزوده شدن هر ۴۰۰ نفر عضو جدید می توان یک عضو به هیئت مدیره اضافه کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × 1 =