اهمیت انتخاب پیمانکار و مزایای آن

یکی از مسائل اساسی در انجام پروژه های عمرانی، ساختمانی و سازمانی، انتخاب پیمانکار است که برون سپاری فعالیت های اجرایی یک پروژه را بر عهده دارد. به عبارت دیگر، موفقیت یا عدم موفقیت در انجام یک پروژه، به پیمانکار آن بستگی دارد. استفاده از یک پیمانکار نامناسب، علاوه بر شکست در انجام پروژه، سبب متحمل شدن کارفرما برای پرداخت هزینه های بازگشت و رفع نواقص کار می شود. بنابراین انتخاب بهترین پیمانکار، تاثیر بسیاری در موفقیت یک پروژه دارد. لازم به ذکر است که در انتخاب پیمانکار مناسب، فاکتورهای متعددی در نظر گرفته می شود. در این محتوا سعی داریم علاوه بر اشاره به این فاکتورها، به اهمیت انتخاب پیمانکار و مزایای آن بپردازیم. پس همراه ما باشید.

وظایف پیمانکار چیست؟

وظایف پیمانکار بسته به نوع قرارداد و نوع فعالیتی که آن را برعهده گرفته است، متفاوت می باشد. با این حال به برخی از وظایف کلی پیمانکار اشاره کرده و سپس مطالبی در خصوص اهمیت انتخاب پیمانکار و مزایای آن ارائه خواهیم داد. از جمله مهمترین وظایف پیمانکار در انجام پروژه ها، شامل موارد زیر می شود:

  • مشخصات کار از کارفرما را دریافت و تفسیر می کند.
  • برنامه ریزی و مدیریت پروژه را انجام می دهد.
  • منابع مورد نیاز پروژه را تامین می کند.
  • نیرو برای تیم و مدیریت آن ها استخدام می نماید.
  • از انجام کار مطابق با توافق صورت گرفته در متن قرارداد، اطمینان حاصل می کند.

ضرورت استفاده از پیمانکار

امروزه نیاز به قرارداد پیمانکاری و استفاده از پیمانکار در کسب و کارها، بیش از هر زمان دیگری احساس می شود. شاید تصور کنید که استفاده از پیمانکار تنها در زمینه های ساخت و ساز است. ولی در بسیاری از امور خدماتی مانند حمل و نقل، تولید یا طراحی نیز میتوان از پیمانکار کمک گرفت. پیمانکار که میتواند شخص حقیقی یا حقوقی باشد، با تخصص و مهارت خود، به برنامه ریزی اجرای پروژه می پردازد. در نتیجه میتواند پروژه را با کیفیت بالا و هزینه مقرون به صرفه ای انجام دهد. پس اهمیت انتخاب پیمانکار و مزایای آن در پروژه های متعدد، بسیار روشن است. به همین دلیل اغلب کارفرمایان در پروژه های خود از پیمانکاران متخصص و با تجربه استفاده می کنند.

ضرورت استفاده از پیمانکار

مزایای استفاده از پیمانکار در انواع پروژه ها

پیمانکار اجرایی ترین اجزای پروژه به شمار می رود و توانایی های بالقوه آن، سبب بهبود کیفیت اجرای پروژه می شود. در ذیل به چند مورد از اهمیت انتخاب پیمانکار و مزایای آن، اشاره میکنیم:

  • با دریافت مشخصات فنی و توصیف کار از کارفرما، سبب اجرای صحیح پروژه می شود.
  • موجب برنامه ریزی و مدیریت پروژه می شود.
  • بر پیشرفت پروژه نظارت داشته و سبب انجام اعمال در مدت زمان تعیین شده می شود.
  • استفاده از پیمانکار، کنترل هزینه های مربوط به پروژه را به همراه دارد.
  • بهترین راه حل ها را در مواجهه با مشکلات و موانع ارائه می دهد.
  • سبب هدایت و مدیریت تیم پروژه می شود.
  • مدیریت دقیق مسائل مالی از دیگر مزایای استفاده از پیمانکار به شمار می رود.

فاکتورهای موثر در انتخاب بهترین پیمانکار

اهمیت انتخاب پیمانکار و مزایای آن، قابل انکار نبوده و تاثیر بسیاری در پیشبرد پروژه دارد. ولی این امر، نیازمند توجه به برخی از فاکتورها در زمان انتخاب پیمانکار است. از جمله عوامل موثر بر گزینش پیمانکار مناسب، شامل موارد زیر می شود:

ویژگی های اخلاقی پیمانکار:
خصوصیات اخلاقی پیمانکار، از جمله عوامل موثر در گزینش به شمار می رود. در نظر داشته باشید که شما به عنوان کارفرما به طور مداوم با پیمانکار در ارتباط بوده و با یکدیگر به تبادل نظر خواهید پرداخت. بنابراین وجود تفاهم در حل مسائل مختلف، اهمیت بالایی دارد.

بررسی روند انجام کار:
همانطور که اشاره کردیم، اهمیت انتخاب پیمانکار و مزایای آن متعدد بوده و پیمانکار مناسب سبب پیشبرد موفق اهداف پروژه می شود. پس قبل از انتخاب پیمانکار، روند انجام کار توسط ایشان را بررسی کنید تا بتوانید شناخت خوبی از وی به دست آورید.

مشتریان قبلی پیمانکار:
بررسی نظرات مشتریان سابق پیمانکار نیز تاثیر بسیاری در انتخاب بهترین پیمانکار دارد. سایت های مختلف و جست و جوی اینترنتی، بهترین روش برای مطلع شدن از سابقه کاری پیمانکار و میزان رضایت از عملکرد وی به شمار می روند.

فاکتورهای موثر در انتخاب بهترین پیمانکار

نتیجه گیری

انتخاب بهترین پیمانکار در اجرای انواع پروژه با مزایای بسیاری همراه بوده و از اهمیت بسیاری برخوردار است. از جمله مهمترین مزیت های این امر، پیشبرد پروژه با کیفیت بالا و هزینه کمتر می باشد. بنابراین پیمانکار نقش مهمی در موفقیت یا عدم موفقیت یک پروژه ایفا می کند و نمیتوان تاثیر آن را در این زمینه منکر شد. البته در صورتیکه از یک پیمانکار با سابقه و متخصص در این زمینه استفاده شود. در غیر اینصورت، پروژه با شکست مواجه شده و هزینه های بسیاری را بر کارفرما تحمیل خواهد کرد. در این مقاله سعی کردیم که مطالب مفیدی را در خصوص اهمیت انتخاب پیمانکار و مزایای آن ارائه دهیم. امیدواریم که اطلاعات کافی در این زمینه را کسب کرده باشید.

سوالات متداول

  1. پیمانکار کیست؟پیمانکار شخصی حقیقی یا حقوقی بوده و در طی پیمانی با کارفرما به انجام وظایف خاصی متعهد می شود. به طور مثال، در پروژه ساختمانی، پیمانکار موظف به اجرای صفر تا صد عملیات اجرای آن می باشد.
  2. حقوق پیمانکار به چه میزان است؟میزان حقوق پیمانکار در قرار ذکر می شود. کارفرما تعیین میزان حقوق پیمانکار را بر اساس وظایف، توانایی ها و مدت زمان انجام پروژه مشخص می کند. پس معیار دقیقی برای حقوق پیمانکار وجود ندارد و میزان حقوق دریافتی وی مطابق با مسئولیت هایی است که انجام خواهد داد. همچنین کارفرما قادر به تعیین میزان حقوق پیمانکار مطابق با میل خود نیست. در نتیجه پیمانکار میتواند در صورت عدم رعایت حقوق مالی اش، به مراجع قضایی برای مطالبه حقوق خود اقدام کند.
  3. انواع قرارداد پیمانکاری کدام ها می باشند؟قرارداد پیمانکاری انواع مختلفی دارند. از جمله مهمترین آنها شامل پیمان مدیریت، پیمانکاری ساختمان امانی، پیمانکاری ساختمان دستمزدی، پیمانکاری ساختمان مقطوع و … می شود.
  4. انواع پیمانکاری به چند دسته تقسیم می شود؟پیمانکار انواع مختلفی داشته و بر اساس نوع قرارداد، موظف به اجرای وظایف مختلفی می شود. پیمانکار عمومی، پیمانکار جزء، پیمانکار EPC و … از جمله انواع پیمانکاران به شمار می روند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × 1 =