قرارداد مشارکت در ساخت شامل چه مواردی است؟

بررسی قرارداد مشارکت در ساخت شامل چه مواردی است؟


امروزه بسیاری از افراد خانه های قدیمی خود را تخریب کرده و به زمینی مسطح تبدیل می کنند و دوباره در همان مکان شروع به ساخت و ساز خانه های ویلای و یا آپارتمانی می کنند. اما در این میان اکثر افراد شرایط و وقت کافی برای ساخت و ساز را نداشته و این کار را به افراد مجرب و کارآزموده ای می دهند که کار ساخت و ساز ساختمان را انجام دهد. قبل از شروع به کار باید قراردادی بین طرفین منعقد شود و همه وظایف و تعهدات سازنده و مالک در آن قید گردد. اگر بخواهید بدانید قرارداد مشارکت در ساخت شامل چه مواردی است؟ کافیست که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

بررسی قرارداد مشارکت در ساخت

قرارداد مشارکت در ساخت در حقیقت یک قرار داد اختصاصی می باشد که بین طرفین بسته می شود. این قرارداد شامل چند عقد معین بوده و شرایطی فراهم می کند تا مالک زمین و یا خانه کلنگی را در اختیار سازنده قرار داده و در مقابل سازنده همه هزینه های ساخت را پرداخت کرده و شروع به ساخت ساختمان می کند. پس از اتمام کار نیز در بخشی از خانه شریک می شود. انعقاد قرارداد مشارکت در ساخت سبب افزایش اعتماد مالک و سازنده می شود.
همچنین این نوع قرارداد ها از بروز اختلافات بین طرفین جلوگیری می کند و در صورت بروز هر گونه مشکل و یا اختلافی، راحت تر می توانند از حق خود دفاع کرده و طرفین با در دست داشتن این قرارداد در مراکز قانونی عملکرد بهتری خواهند داشت. قرارداد مشارکت در ساخت شامل چه مواردی است؟ این سوالی است که ذهن بسیاری از مالکان و یا سازندگان را به خود درگیر کرده است و همواره در تلاشند تا بدانند برای عقد یک قرارداد معتبر و مناسب چه مواردی را باید قید کنند.

 

بررسی قرار داد مشارکت در ساخت

 

مهم ترین موارد قانونی مندرج در قرارداد مشارکت در ساخت

برای این که بدانید قرارداد مشارکت در ساخت شامل چه مواردی است؟ باید بگوییم که در این نوع قرارداد ها حتما تعهدات طرفین قید می گردد. علاوه بر آن باید مدت قرارداد، موضوع قرارداد، نسبت سهم طرفین، آورده های طرفین و همچنین ضمانت اجرای عدم انجام کار نیز باید به طور دقیق مشخص گردد. در ادامه مواد قانونی مورد نیاز در این نوع قرارداد ها را به تفضیل بیان می کنیم.

  • تعهدات مالکین
    اصلی ترین تعهداتی که مالک باید در قرارداد به سازنده بدهد، تقدیم ملک است. در این قرارداد باید همه جزئیات و مشخصات ملک به طور کامل آورده شود و مشخص گردد که مالک چه ملکی را برای ساخت به سازنده تحویل می دهد.
  • تعهدات سازندگان
    مهم ترین وظیفه سازنده، انجام مراحل ساخت می باشد. این افراد باید همه هزینه ها و اقدامات لازم برای ساخت را متقبل شوند. بهتر است که همه هزینه ها به طور دقیق مشخص شود تا از بروز هر گونه اختلاف بین طرفین جلوگیری گردد. از این رو همه هزینه های مربوط به امور اداری و یا هزینه های بلاعوضی که بر عهده سازنده می باشد در متن قرارداد قید می گردد.

مهم ترین موارد قانونی مندرج در قرار داد مشارکت در ساخت

معرفی دیگر موارد مهم قابل ذکر در قرارداد مشارکت در ساخت

علاوه بر موارد بالا فاکتور های دیگری نیز وجود دارند که باید حتما در قرارداد ذکر شوند تا از بروز هر گونه اختلاف بین طرفین جلوگیری شود. مهم ترین نمونه از این موارد عبارتند از:
مدت قرارداد
شاید بپرسید که علاوه بر موارد بالا قرارداد مشارکت در ساخت شامل چه مواردی است؟ یکی دیگر از موارد مهمی که باید در این نوع قرارداد ها قید شوند، مدت قرارداد می باشد. تاریخ تحویل زمین توسط سازنده، تاریخ ساخت و زمان بهره برداری و اتمام کار باید به طور دقیق مشخص شده و در قرارداد ذکر گردد. بهتر است که روز، ماه و سال هر یک از این تاریخ ها را به طور دقیق مشخص شود تا از بروز هر گونه اختلاف بین طرفین جلوگیری شود.
نسبت سهم طرفین
میزان سهم طرفین از قانون خاصی تبعیت نمی کند و بر اساس آن چه بین طرفین توافق می شود، قابل اجرا می باشد. معمولا ۵۵ درصد از ملک ساخته شده به مالک تعلق گرفته و مابقی سهم سازنده می باشد اما طرفین بر اساس توافقی که بین خود انجام می دهند این اعداد و ارقام را تغییر دهند. تعیین ارزش زمین و یا خانه کلنگی در این بخش از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از این رو بهتر است که قبل از عقد قرارداد از کارشناسان و متخصصان بخواهند تا ملک مذکور را ارزش گذاری کند تا بر آن اساس بتوانند درصد سهم مالک و سازنده را مشخص نمایند.

ذکر چگونگی انتقال سند در قرارداد مشارکت در ساخت

بسیاری از افراد می خواهند بدانند که قرارداد مشارکت در ساخت شامل چه مواردی است؟ فاکتور هایی که باید در قرارداد ذکر شود، به موارد بالا ختم نمی شود. یکی دیگر از مواردی که باید حتما در این نوع قرارداد ها ذکر گردد، نحوه انتقال سند می باشد. برای انتقال سند راه های مختلفی وجود دارد که مهم ترین آن ها عبارتند از:
ملک کلنگی و یا زمین مورد نظر به سازنده منتقل شده و در مقابل چک تضمینی به مالک داده می شود. پس از اتمام کار ساخت و ساز بر مبنای سهمی که تعیین کرده اند، مقدار مشخصی از ملک را به مالک منتقل می کنند.
در روش دوم آورده به نام مالک باقی می ماند و بعد از انجام هر مرحله از ساخت بخشی از ملک به سازنده منتقل می شود.
در روش سوم مالک یک وکالت بلاعزل به سازنده می دهد. پس از آن که پروژه به مرحله خاصی رسید، اقدامات لازم برای دریافت سهم خود و تنظیم سند رسمی را انجام می دهد.

کلام آخر

امروزه اکثر خانه های کلنگی را تخریب کرده و بازسازی می کنند. برای این کار مالکین از سازنده دعوت می کنند تا در ساخت ساختمان جدید با آن ها مشارکت کند. از این رو بین طرفین قرارداد مشارکت در ساخت منعقد می شود. بسیاری از افراد می خواهند بدانند که قرارداد مشارکت در ساخت شامل چه مواردی است؟ در این قرارداد باید همه تعهدات طرفین قید شود و ضمانت اجرای عدم انجام کار نیز به طور کامل در قرارداد آورده شود. همچنین بهتر است که مدت قرارداد، نسبت سهم طرفین و حتی نحوه انتقال سند نیز در قراراداد مذکور مشخص گردد.

سوالات متداول برای قرارداد مشارکت در ساخت شامل چه مواردی است؟

1.قرارداد مشارکت در ساخت چیست؟
منظور از این قرارداد، در حقیقت توافق نامه ای است که بین مالک و سازنده منعقد می شود و همه شرایط ساخت در آن قید شده است.
2.چه مواردی باید حتما در قرارداد مشارکت در ساخت قید شود؟
تعهدات طرفین و همچنین ضمانت اجرای عدم تعهدات از جمله مهم ترین مواردی است که باید در این نوع قرارداد ها قید گردد.
3.بروز اختلافات در قرارداد مشارکت در ساخت چگونه حل می شود؟
حل اختلاف از طریق داوری یکی از بهترین روش ها برای بر طرف کردن مشکلات به وجود آمده بین مالک و سازنده می باشد.
4.تعهدات مالک در قرارداد مشارکت در ساخت شامل چه مواردی می شود؟
این افراد باید مشخصات کامل آورده و ملک خود را قید نمایند. در قرارداد باید مشخص گردد که چه ملک با چه مشخصاتی باید توسط سازنده ساخته شود.
5.تعهدات سازنده در قرارداد مشارکت در ساخت شامل چه مواردی می شود؟
این افراد باید همه اقداماتی که قرار است در ساخت این ملک انجام دهند را به طور دقیق مشخص کنند. همچنین هزینه های اداری و بلا عوض ملک را بر عهده گرفته و در قرارداد به طور کامل قید کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نه + 18 =