چگونگی شکل‌گیری تعاونی مسکن

بررسی چگونگی شکل‌گیری تعاونی مسکن


آیا در مورد چگونگی شکل‌گیری تعاونی مسکن اطلاع دارید؟ تأسیس بنیاد مسکن ایران پس از انقلاب اسلامی، به عنوان نخستین سیاست جدی برای حمایت از افراد با درآمد کم در جامعه، با امضای فرمان امام خمینی (ره) آغاز شد. در این راستا، منابع مالی موجود در حساب ۱۰۰ امام (ره) از طریق صدقات جاریه به منظور کمک به نیازمندان، اجرای طرح‌های ساخت خانه‌های ارزان و مقاوم و پشتیبانی از مستأجران از طریق اعطای اعتبارات تسهیلات ودیعه مسکن و معرفی به بانک‌ها جهت اخذ تسهیلات قرض‌الحسنه، از جمله برنامه‌های اساسی این فرمان بود.

هدف از تشکیل تعاونی مسکن چیست؟

همچنین، به همراه اجرای این طرح‌ها، تعاونی‌های مسکن در ابعاد وسیعی در کارخانه ها، بانک ها، سازمان‌های دولتی، نهاد‌های مردمی تشکیل شدند و توانستند نظر کارگران و کارمندان از تمام قشر‌های جامعه را جلب کنند. هدف اصلی این تعاونی‌ها، تأمین مسکن برای گروه‌های با درآمد کم و سازماندهی تولید و عرضه مسکن بوده است. این اقدامات، باعث ایجاد تعادل در بازار مسکن و تقاضا و عرضه مسکن گردیده و به تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی این فرمان کمک شایانی نموده است.

همه چیز در خصوص تعاونی مسکن

با توجه به قوانین شركت‌های تعاونی و اهداف مطرح در آن‌ها و همچنین در نظر گرفتن ویژگی‌ها و موقعیت ویژه این شركت‌ها در اقتصاد ملی، می‌توان گفت:

شركت تعاونی به عنوان یک نهاد حقوقی تشكیل یافته، با رعایت مفاد قانون بخش تعاونی و به منظور ارتقاء وضع اقتصادی و اجتماعی اعضا، بواسطه همكاری و تشارك مساعی اعضا با حداقل ۵١% سرمایه تأسیس می‌شود.

وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، بانك‌ها، شورا‌های اسلامی كشوری، بنیاد ایثارگران و سایر نهاد‌های عمومی می‌توانند با توجه به اهداف کلان اجرای قانون اساسی، از راه‌های مختلفی نظیر وام بدون بهره یا اقدامات مشروع دیگر از جمله مشاركت، مضاربه، مزارعه، مساقات، اجاره به شرط تملیك، فروش اقساطی و صلح اقدام به حمایت مالی در تأمین یا افزایش سرمایه شركت‌های تعاونی نمایند، بدون این كه عضویت در آن شركت‌ها را داشته باشند.

همه چیز در خصوص تعاونی مسکن
معرفی تعاونی مسکن

ثبت تعاونی مسکن شامل چه پیش نیاز‌هایی می‌شود؟

تأسیس شركت تعاونی توسط مجمع مؤسس انجام می‌شود، كه این مجمع شامل افراد واجد شرایط عضویت است. جالب است بدانید که اعضای مجمع عمومی مؤسس را هفت نفر تشکیل می دهند كه سه نفر به عنوان اعضای هیئت مؤسس و یك نفر با سمت نماینده در اداره كل تعاون فعالیت دارند. در اولین جلسه رسمی مجمع عمومی عادی، كه با حضور متقاضیان برگزار می‌شود، اساسنامه شركت تعاونی پیشنهادی پس از بحث و بررسی با موافقت حداقل دو سوم اعضا تصویب می‌شود.

ثبت تعاونی مسکن شامل چه پیش نیاز‌هایی می‌شود؟
بررسی ثبت تعاونی مسکن شامل چه پیش نیاز‌هایی می‌شود؟

بررسی وظیفه‌های هیأت مؤسس

هیأت مؤسس پس از درخواست و اخذ موافقت‌نامه از اداره تعاون محلی مکلف به انجام مراحل زیر است:

  • تدوین اساسنامه پیشنهادی شرکت تعاونی.
  •  دعوت از افراد واجد شرایط عضویت با اطلاع‌رسانی خلاصه‌ای از کلیات طرح و اساسنامه پیشنهادی، شرایط عضویت و مهلت پذیرش تقاضای عضویت، همچنین اطلاعات حساب افتتاح شده و مبلغ لازم التأدیه هر یک از اعضا، و توضیح نحوه صدور آگهی‌های آتی تا تشکیل اولین مجمع عمومی عادی.
  •  بررسی دقیق آورده‌های غیرنقدی داوطلبان عضویت که با طرح مطابق و مورد نیاز است، توسط کارشناس رسمی دادگستری با انجام تشریفات قانونی لازم.
  • تصدی هیأت مدیره و مدیر عاملی تعاونی‌ها توسط کارکنان دولت (به جز تعاونی‌های خاص کارکنان ادارات و سازمان‌های دولتی که در آن شاغل هستند) ممنوع است، مگر در تعاونی‌های خاص کارکنان.
  • هیأت مدیره شرکت تعاونی در اولین جلسه خود رئیس، نایب رئیس، منشی، مدیر عامل و صاحبان امضای مجاز را انتخاب و به یکی از اعضای هیئت مدیره یا مدیر عامل با حق توکیل به غیر وکالت می‌دهد تا تشریفات قانونی ثبت تعاونی را انجام دهد.

اعضای تصمیم‌گیرنده در شرکت‌های تعاونی

سازمان‌ها و مجامع عمومی به عنوان بالاترین مقام تصمیم‌گیری و نظارت در امور شرکت‌های تعاونی معرفی می شوند که از طریق جلسات عادی و فوق‌العاده با حضور اعضا یا نمایندگان آنها برگزار می شوند. در این مجامع، هر عضو بدون توجه به میزان سهم، حق یک رای را دارا است.

اعضای تصمیم‌گیرنده در شرکت‌های تعاونی
معرفی اعضای تصمیم‌گیرنده در شرکت‌های تعاونی

انجمن جامع مردمی

معمولاً یک بار در هر سال، پس از اخذ موافقت هیئت مدیره، جلسه مجمع عمومی عادی به منظور انجام وظایف قانونی خود با دعوت اعضاء تشکیل یافته و وظایف آن به شرح زیر می‌باشد:

  •  انتخاب هیئت مدیره برای مدت ۲ سال.
  •  بررسی و تصویب ترازنامه، حساب سود و زیان و گزارش‌های مالی هیئت مدیره.
  •  تصویب خط‌ مشی و برنامه عملیاتی شرکت تعاونی.
  •  اعتبارسنجی و تصویب بودجه جاری، سرمایه‌گذاری‌ها و درخواست‌های وام.
  •  انجام تصمیمات مرتبط با مسائل مالی و مدیریتی شرکت تعاونی.
  •  رسیدگی به موارد دیگری که توسط هیئت مدیره یا اعضا مطرح شده و نیاز به تصمیم‌گیری دارند.

این جلسات به عنوان مرجع اصلی برای تصمیم‌گیری در امور مختلف شرکت تعاونی عمل می‌کنند و اعضا، هرکدام با یک رأی، در فرآیند تصمیم‌گیری شرکت دارای اهمیت ویژه‌ای هستند.

سخن پایانی در مورد چگونگی شکل‌گیری تعاونی مسکن

تعاونی‌های مسکن با برنامه‌های گسترده در ادارات دولتی، کارخانه‌ها، نهاد‌های مردمی و بانک‌ها تشکیل شده‌اند. این تعاونی‌ها به جلب نظر کارگران و کارمندان از تمام قشر‌های جامعه پرداخته و هدف اصلی آن‌ها، تأمین مسکن برای گروه‌های با درآمد کم و بهبود سازماندهی تولید و توزیع مسکن است. این تدابیر باعث ایجاد تعادل در بازار مسکن شده و به تحقق اهداف اقتصادی و اجتماعی کمک مؤثری نموده‌اند.

سؤالات متداول در مورد چگونگی شکل‌گیری تعاونی مسکن

  1. کدام تعاونی مسکن معتبر است؟
    هنگام انتخاب یک تعاونی مسکن برای سرمایه‌گذاری، باید قبل از هر چیز ریشه تعاونی را مشخص نمایید. استفاده از اسامی شهدا یا مشاغل و هر اسمی که به نظر بیاورد تعاونی دولتی یا ارگانی است، ممکن است نشانگر ارتباط آن با سازمانی باشد. تعاونی‌های شخصی نیز ممکن است از اسامی خاصی استفاده کنند تا خود را معرفی کنند، بنابراین بررسی دقیق و بررسی سابقه تعاونی ضروری است.
  2. چگونگی شکل‌گیری تعاونی مسکن؟
    تعاونی مسکن به سه شکل کلی تشکیل می‌شود. اولین نوع تعاونی‌های دولتی هستند که معمولاً تحت نظر و مدیریت دولت قرار دارند. دومین نوع تعاونی‌های خصوصی هستند در این تعاونی‌ها، ساخت و ساز مسکن به عنوان یک شرکت خصوصی انجام می‌شود و سومین نوع تعاونی‌ها شخصی یا در قالب شرکت خصوصی هستند که یک فرد یا یک گروه افراد به صورت شخصی یا به عنوان یک شرکت خصوصی در ساخت و ساز مسکن فعالیت می‌کنند.
  3. افراد واجد شرایط تعاونی مسکن چه کسانی هستند؟
    با توجه به این نکته مهم و حائز اهمیت که قانون در رابطه با اشخاصی که می‌توانند اقدام به تشکیل تعاونی کنند، محدودیتی در نظر نگرفته است، تشکیل تعاونی توسط هر شخصی امکان‌پذیر می باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × پنج =