پیش فروش امتیاز آپارتمان چیست؟

پیش فروش برج های مسکونی

وقتی شما تصمیم به پیش خرید یا پیش فروش امتیاز آپارتمان می ‌گیرید، این به معنای شرکت در یک پروژه تعاونی ساز است. در این حالت شرکت سازنده یک تعاونی مسکن است که به یک ارگان یا سازمان دولتی تعلق یافته است. این شرکت سازنده برج مسکونی را با قیمت کلی صرف شده و شرایط و مدت زمان پرداخت قبل از زمان تحویل واحدها تعیین می ‌کند.

در این نوع تعاونی ‌ها، برخی نکات قطعی وجود دارد. تعاونی مذکور تنها مسئول ساخت واحدها است و اجازه خرید و فروش یا کسب درآمد را نمی ‌دهد. وظیفه تعاونی سازنده، تحویل واحدها به اعضا با قیمت کلی صرف شده است و هیچ حقی برای استفاده از سود یا برداشت انتفاع از واحد مسکونی وجود ندارد.

 

دلایل پرداخت هزینه برای امتیاز پیش فروش آپارتمان:

در سیستم تعاونی ساختمانی، افراد عضویت خود را در تعاونی ثبت می ‌کنند و مبالغی را به عنوان واریزی به تعاونی پرداخت می ‌کنند. این واریزها می تواند از طریق اقساط مختلفی صورت پذیرد. مبلغ واریزی توسط عضو قبلی پرداخت شده است و در حساب تعاونی نگهداری می شود. سپس شما به عنوان اعضای جدید تعهد دارید اقساط بعدی را نیز به تعاونی پرداخت کنید تا زمانی که موعد تحویل واحد ساختمان برسد و تمام اقساط شما به اتمام می‌ رسند.
پس مبلغی که شما مستقیماً و بدون واسطه به فروشنده می ‌پردازید، معادل حق امتیاز است. در واقع  این مبلغ به دلیل این است که شما حق امتیاز را از عضو قبلی دریافت می ‌کنید و او قبل از شما بابت آن، مبلغی را پرداخت کرده است.
درباره پیش فروش امتیاز آپارتمان، به این دلیل که اکثراً این پروژه‌ ها به صورت تعاونی هستند و متعلق به یک سازمان خاص و کارکنان آن می ‌باشد، فروشنده از زمان شروع پروژه به صورت قسطی و در مراحل مختلف مبالغی را برای تعاونی واریز کرده است. این مبالغ به تفاوت قسط پرداختی و تعداد اقساط بستگی دارد. بنابراین اگر فروشنده مبلغ کل را به تعاونی پرداخت می‌ کند، باید در نظر بگیرد که در طول این مدت پول خود را در بانک قرار داده و می ‌تواند سودی را بابت این مدت به دست آورد. به همین دلیل ممکن است مبلغ کلی که فروشنده بابت حق امتیاز مطالبه می ‌کند بیشتر از مبلغی باشد که او در ابتدا واریز کرده است.

اگر سود سپرده بانکی را محاسبه کنیم، باید توجه داشته باشیم که این محاسبه بستگی به نرخ سود بانکی و شرایط مالی مختلف دارد و ممکن است برای هر فرد و شرایط خاص، نتیجه متفاوتی داشته باشد.

تعریف کلی پیش فروش امتیاز آپارتمان:

پیش فروش امتیاز آپارتمان به معنای خرید حق تملک واحد مسکونی در یک ساختمان در حال ساخت است. در این روش شخصی که قصد خرید واحد را دارد، اقدام به پیش پرداخت مبلغی که معمولاً ۲۰ تا ۳۰ درصد ارزش کل واحد است، می کند. پس از ساخت کامل ساختمان و ثبت مالکیت در سند تملک، امتیاز آپارتمان به نام خریدار ثبت می شود و او مالک قانونی واحد مسکونی می ‌شود.

یکی از مزایای پیش فروش، قیمت پایین‌ تر آن نسبت به خرید عادی است. همچنین خریداران در این نوع خرید، علاوه بر این همچنین باید به مشکلاتی نظیر تاخیر در تحویل واحد، تغییر خصوصیات ساختمان نسبت به طرح و مشکلات دیگری که ممکن است در راستای پیش ‌فروش امتیاز واحد مسکونی به وجود بیاید، توجه کرد.

پیش فروش برج های مسکونی:

یک کارمند در یک سازمان باید به مدت ۳۰ سال خدمت کند و تنها حق یک واحد از پروژه‌های سازمان را دارد. اگر این حق را به فرد دیگری واگذار کند، نه تنها از آن پروژه، بلکه از تمام پروژه‌ های دیگر سازمان نیز تا پایان خدمتش دیگر واحدی نخواهد داشت. در نتیجه برای فروش این حق، باید مقداری پول دریافت کند که به کمک آن بتواند حداقل یک واحد معمولی را خریداری کند و نگرانی ‌هایی برای مسکن و سرپناه را نداشته باشد.

به علاوه در مثال دیگری که باید ذکر کنیم، اتاقی وجود دارد که با ورود به آن اتاق می‌ توانید سود خوبی را به دست آورید، اما اتاق فقط ظرفیتی برای ۳۰ نفر دارد. شما تنها زمانی می‌ توانید وارد این اتاق شوید که یک نفر از اتاق خارج شود و جای خود را به شما دهد. اما فردی که قرار است خارج شود، می داند که با خروج از اتاق، سودی که از حضور در اتاق به دست می ‌آورد، از دست خواهد داد. تمامی این مثال ها مربوط به پیش فروش امتیاز آپارتمان است.

مزیت های پیش فروش امتیاز آپارتمان:

پیش فروش امتیاز واحد مسکونی با داشتن مزایای زیاد برای خریداران مناسب می باشد. برخی از این مزایا عبارتند:

  • قیمت پیش فروش امتیاز آپارتمان:

قیمت پیش فروش امتیاز واحد مسکونی معمولاً پایین‌ تر از قیمت خرید عادی است و خریداران می‌ توانند از این تفاوت هزینه بهره مند شوند.
همکاری با سازنده در اموری مانند تغییرات داخلی و دکوراسیون در ساختمان وجود دارد. خریداران می توانند بهترین واحد مورد نظر خود را به خوبی انتخاب کنند.

  • معافیت از مالیات:

در این حالت خریدار معافیتی در مالیات برابر مبلغ پرداختی دریافت می‌ کنند.

  • طراحی دکوراسیون آپارتمان طبق سلیقه خریدار:

در این پیش فروش امتیاز آپارتمان، قابلیت همکاری با سازنده در اموری مانند تغییرات داخلی و دکوراسیون در ساختمان وجود دارد.

سخن پایانی:

به طور کلی پیش فروش امتیاز آپارتمان با داشتن مزایای زیاد، برای خریداران مناسب است. با این حال باید به مسائلی مانند تاخیر در تحویل واحد، تغییر ویژگی های ساختمان نسبت به طرح و مشکلات دیگری که ممکن است در راستای پیش ‌فروش امتیاز واحد مسکونی به وجود بیاید، توجه کرد. قبل از خرید بهتر است با دقت و با مشاوره از مشاورین املاک و نظر کارشناسان مستقل این موضوع را مورد بررسی قرار داد.

سوالات متداول درباره پیش فروش امتیاز آپارتمان:

۱. چه تفاوتی بین خرید عادی آپارتمان و پیش فروش امتیاز آپارتمان وجود دارد؟

پیش فروش امتیاز آپارتمان معمولا از طریق زمین‌ های خالی یا پروژه‌ های ساختمانی با جزئیات ترسیم شده و پرداخت پیش پرداخت مشتریان برای خرید واحد‌های پس از تکمیل پروژه و تحویل شده به مشتری صورت می گیرد. در مقابل خرید عادی آپارتمان در آن زمان که ساختمان ساخته شده است و واحد خریداری می شود، انجام می ‌شود.

۲. پیش فروش امتیاز آپارتمان چه مزیتی نسبت به خرید عادی دارد؟

پیش فروش امتیاز آپارتمان برای خریداران دارای مزایایی است که عبارتند از: قیمت پایین تر، انتخاب بهتر واحد و مشارکت با سازنده در اموری مانند تغییرات داخلی و دکوراسیون.

۳. آیا پیش‌فروش امتیاز آپارتمان با ریسک همراه است؟

بله، با توجه به تاخیر در تحویل واحد، تغییر خصوصیات ساختمان نسبت به طرح و وام‌ های پرداختی به انتظار تحویل، پیش فروش امتیاز آپارتمان همراه با بعضی ریسک ‌ها مانند هر معامله دیگری می ‌باشد.

امتیاز دهید post

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *