شرایط واگذاری زمین به تعاونی مسکن

شرایط واگذاری زمین به تعاونی مسکن


آیا تا به حال شنیده اید که بگویند این زمین ها توسط تعاونی مسکن ساخته شده است؟ می دانید که شرایط واگذاری زمین به تعاونی مسکن چیست؟ معمولا شرایط هزینه و اجرای ساختمان هایی که توسط این تعاونی ساخته می شوند با دیگر ساختمان ها متفاوت می باشد. این تعاونی ها در حقیقت به منظور دریافت زمین، ساخت آن و در نهایت فروش اقساطی ساختمان های ساخته شده به اعضای خود می باشد. معمولا این گروه های تعاونی از افرادی هم صنف و یا هم محله تشکیل می شوند که شرایط اقتصادی و زندگی تقریبا مشابهی دارند.

شرایط واگذاری زمین به تعاونی مسکن

شرایط واگذاری زمین به تعاونی مسکن:

می خواهید بدانید که شرایط واگذاری زمین به تعاونی مسکن چیست؟ ابتدا بهتر است که کمی با تعاونی مسکن بیش تر آشنا شویم. در هر تعاونی یک فرد به عنوان مدیر انتخاب می شود و یا این که چند نفر را به عنوان هیات مدیره بر می گزینند. عده ای برای فراهم کردن بودجه لازم برای تکمیل پروژه های ساختمانی به تشکیل چنین تعاونی هایی می پردازند و این کاملا قانونی است که در شرایط پیش خرید برای اعضای تعاونی فراهم کنند تا آن ها نیز بتوانند به صورت اقساطی صاحب خانه شوند.
علاوه بر تعاونی های دولتی نمونه هایی از این تعاونی ها به صورت خصوصی تشکیل می شوند و به امر ساخت پروژه های ساختمانی مشغول می شوند. امر ساخت و ساز در تعاونی های دولتی بسیار زمان بر می باشد اما نظارت و مدیریت دقیقی بر روی کار ها انجام می گیرد. در نتیجه سرمایه گذاری در این بخش بسیار قابل اعتماد تر خواهد بود. معمولا تعاونی های خصوصی پروژه ها را زودتر به اتمام می رسانند اما انتخاب یک نمونه مناسب و قابل اعتماد از این تعاونی ها کار سختی می باشد.

نحوه واگذاری زمین به تعاونی مسکن

نحوه واگذاری زمین به تعاونی مسکن چگونه است؟

قصد دارید متوجه شوید که شرایط واگذاری زمین به تعاونی مسکن چیست؟ بسیاری از ارگان های دولتی زمینی را در قیمت های بسیار پایینی به تعاونی مسکن آن ارگان می دهد تا یک پروژه ساختمانی عظیم برای اعضا تدارک ببیند. در مقابل مبلغ ناچیزی به صورت ماهانه از حقوق اعضاء کم می کنند. در این شرایط صاحب زمین تعاونی می باشد اما شرایط پرداخت هزینه های ساخت و اجرای پروژه را ندارد. از این به دنبال پیمانکاران و یا افرادی هست که از طریق پذیره نویسی انتخاب شوند و در تامین سرمایه لازم همکاری کنند.
البته گاهی اوقات زمانی که ارگانی زمین را به تعاونی مسکن می دهد، خود نیز شرکتی را معرفی می کند که در امر ساخت با تعاونی مشارکت کند. در این شرایط نیز هزینه های انجام شده به صورت اقساطی از اعضای تعاونی کسر می شود و در نهایت یک واحد آپارتمان به هر یک داده می شود. همه این شرایط تنها برای افرادی اتفاق می افتد که از کارکنان آن ارگان باشند و در تعاونی مسکن نیز عضو شده باشند. اگر فرد دیگری بخواهد خارج از ارگان عضو تعاونی شود و در ساخت پروژه همکاری کند، بسیاری از امتیازات نظیر تسهیلات بانکی به او تعلق نخواهد گرفت.

قوانین واگذاری زمین به تعاونی مسکن

قوانین واگذاری زمین به تعاونی مسکن چیست؟

برای این که بدانید شرایط واگذاری زمین به تعاونی مسکن چیست؟ باید بدانید که قانون یک سری ماده برای انجام این کار تعیین کرده است و اگر زمین و تعاونی مسکن شرایط گفته شده را داشته باشند، امکان انتقال سند به تعاونی وجود دارد. مهم ترین نمونه از این قوانین به شرح زیر می باشند:
قبل از هر گونه نقل و انتقال باید مشخص شود که زمین هایی که برای ساخت شهرک از طرف ارگان ها انتخاب می شوند، قابل ساخت و ساز هستند، می توان در آن ها آپارتمان احداث کرد و هیچ گونه کاربری معارض ندارند.
زمین ها باید توسط دفتر اسناد رسمی تایید شوند و مالک آن ها کاملا مشخص گردد. همچنین دفتر اسناد رسمی تایید کند که شرایط ساخت آپارتمان در این زمین ها وجود دارد.
بلامانع بودن انتقال سند به تعاونی مسکن باید توسط شهرداری تایید شود و به صورت کتبی ارائه گردد.
زمین مورد نظر باید در محدوده شهری باشد و بخش هایی که شهرداری آن ها را تایید نکند نمی تواند برای ساخت و ساز به تعاونی مسکن منتقل شود.
برای تهیه نقشه های ساخت و ساز در زمین های موجود در محدوده شهری باید به شهرداری ها مراجعه کنید. اما برای بخش روستایی این امر در بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می گیرد.

کلام پایانی:

امروزه تعاونی های مسکن زیادی در ارگان های مختلف دولتی و خصوصی تشکیل می شوند تا در خانه دار کردن کارکنان گام بردارند.برای این کار ارگان مربوطه زمینی را تحت تصرف خود دارد، به تعاونی مسکن منتقل می کند تا او بتواند به امر ساخت و ساز بپردازد. البته برای تامین هزینه ها نیز یا خود ارگان شرکت هایی را به عنوان سرمایه گذار معرفی می کند و یا این که خود تعاونی به دنبال جذب سرمایه گذار می رود. از شرایط واگذاری زمین به تعاونی مسکن، باید بگوییم که قبل از نقل و انتقال سند باید همه چیز در مورد زمین ها روشن شود. زمین ها باید در محدوده شهری باشند که توسط شهرداری تعیین شده است، قابل ساخت و ساز و دارای مجوز احداث آپارتمان باشد. دفتر اسناد رسمی نیز باید همه این موارد را تایید کند تا بتوان سند را به تعاونی مسکن انتقال داد.

سوالات متداول برای شرایط واگذاری زمین به تعاونی مسکن چیست؟

1.تعاونی مسکن با چه هدفی تشکیل می شود؟
این تعاونی متشکل از تعداد اعضای مشخصی می باشد که با هدف ساخت و ساز زمین هایی که از طرف ارگان ها ارائه می شود، تشکیل می گردند.
2.اعضای تشکیل دهنده تعاونی مسکن چه کسانی هستند؟
اعضای تشکیل دهنده این مراکز از کارکنان ارگان های مربوطه هستند و یک یا چند نفر را به عنوان مدیر و یا هیات مدیره خود انتخاب می کنند تا کار ساخت و ساز را آغاز نمایند.
3.کارمندان فعال در ارگان های دولتی چگونه صاحب خانه می شوند؟
ارگان های دولتی زمینی را به تعاونی مسکن سپرده و از او می خواهد که برای کارمندان خانه بسازد. هزینه زمین و ساخت و ساز به صورت مبلغی ناچیز هر ماه از حقوق کارمندان کسر می گردد.
4.محدوده مجاز برای ساخت پروژه های ساختمانی و شهرک ها توسط چه سازمانی تعیین می شود؟
در شهرها این شهرداری است که محدوده مجاز برای ساخت و ساز را تعیین می کند و در مناطق روستایی این کار توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی انجام می گیرد.
5.قبل از نقل و انتقال سند زمین به تعاونی مسکن چه قوانینی باید رعایت شود؟
باید مشخص شود که زمین مورد نظر کاملا قانونی بوده و هیچ گونه صاحب دیگری ندارد. همچنین قابلیت ساخت و ساز دارد و می توان مجوز گرفت. علاوه بر آن زمین مورد نظر باید در محدوده مشخص شده از طرف شهرداری باشد و اگر خارج این محدوده باشد، قابل انتقال و ساخت و ساز نخواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − 1 =