خطرات پیش خرید آپارتمان

خطرات پیش خرید آپارتمان


در سال های اخیر قیمت آپارتمان تا به الان روند صعودی داشته که طی این امر بسیاری از معاملات به صورت پیش فروش آپارتمان انجام می شود. در واقع مردم به دلیل اینکه قدرت خرید آپارتمان را ندارند ترجیح می دهند به جای آن اقدام به پیش خرید آپارتمان کنند. این روزها بازار خرید و پیش فروش آپارتمان بسیار داغ است چرا که بسیاری از افراد قصد دارند از این طریق صاحب خانه شوند. اما نباید خطرات پیش خرید آپارتمان را نادیده گرفت. که برای رها شدن از این خطرات باید نسبت به آن آگاهی داشته باشید.

اهمیت پیش خرید آپارتمان

خطرات پیش خرید آپارتمان چیست؟

به طور یقین انجام چنین معاملاتی اگر چه دارای فواید زیادی است اما با توجه به تمام نشدن آپارتمان و پرداخت یک جای هزینه خرید آن خطراتی نیز در زمان خرید اینگونه آپارتمان ها وجود دارد. ما در ادامه به برخی از خطرات پیش خرید آپارتمان اشاره خواهیم کرد.

کلاهبرداری توسط شرکت‌های بدون مجوز

یکی از مهمترین خطرات پیش خرید آپارتمان، کلاهبرداری از طرف شرکت های بدون مجوز است. در واقع احتمال بروز کلاهبرداری در معاملات پیش خرید آپارتمان زیاد است که باید در زمان خرید آپارتمان به مجوز ها و قانونی بودن شرکت های فروشنده توجه نمایید.

 

عدم اخذ مجوزهای مربوط به ساخت و ساز و هزینه های شهرداری

به این دلیل که آپارتمان در حالت نیم ساخت قرار دارد و به اتمام نرسیده است در برخی از مواقع این احتمال وجود دارد که پیمانکار برای ساخت آپارتمان مجوزهای لازم را دریافت نکرده است یا اینکه هزینه های مربوط به شهرداری را نداده است. در این صورت مسئولیت عدم گرفتن مجوز و پرداخت هزینه های شهرداری به عهده خریدار است.

توقیف واحد آپارتمانی پیش فروش شده

یکی دیگر از خطرات پیش خرید آپارتمان، توقیف واحد آپارتمانی است. این بدین معنی است که قبل از انتقال سند به خریدار واحد پیش فروش شده به دلیل عدم انجام تعهدات و اقساط توقیف شود.

 

عدم تکمیل واحد آپارتمانی

اگر فروشنده تا زمان انقضای قراداد مبنی بر تکمیل پروژه ساخت نتواند کار را به اتمام برساند و اقدامات جزئی تا زمان تکمیل واحد آپارتمانی باقی بماند؛ خریدار می تواند برای تنظیم سند رسمی به اندازه قدرالسهم خود به دفتر اسناد رسمی مراجعه کند و روند کاری را خود پیگیری کند.

 

معایب پیش خرید آپارتمان

پیش خرید آپارتمان چه لزومی دارد؟

این روزها با توجه به گرانی و افزایش قیمت ها آن هم در بازار خرید و فروش املاک پیش خرید آپارتمان برای افرادی که برای خرید خانه پول کافی را ندارند گزینه عالی محسوب می شود. یکی از مهمترین فواید پیش خرید آپارتمان این است که قیمت آپارتمان هایی که پیش فروش می شوند به نسبت آپارتمان های آماده کمتر است. در واقع روند خرید آپارتمان در چنین معاملاتی بدین صورت است که هزینه آن قسط بندی می شود و طی موارد ذکر شده در قرارداد پرداخت می شود. با این حال می توان بیان کرد که شرایط پرداخت بابت خانه در این قرارداد آسان تر است چرا که نیاز به پرداخت کل هزینه آپارتمان نیست.
از طرفی به دلیل تمام نشدن ساخت آپارتمان خریدار می تواند نظرات خود را در مورد روند ساخت آپارتمان اعمال کند. بنابراین خوبی این معاملات این است که خریدار می تواند نظرات و سلیقه های خود را در مورد نحوه ساخت و طراحی خانه ارائه دهد. تنها نکته ای که باقی میماند ترس از خطرات پیش خرید آپارتمان است که باید نکات کلیدی هنگام خرید رعایت شود.

معایب پیش خرید آپارتمان:

  • در خرید آپارتمان نیمه تمام، احتمال بروز اختلاف بین خریدار و فروشنده وجود داد.
  • این احتمال وجود دارد که بعد از اتمام ساخت آپارتمان، خریدار رضایتی از کار نداشته باشد.
  • در برخی از مواقع به دلیل افزایش قیمت و تورم فروشنده توانایی پرداخت هزینه را برای مراحل ساخت و ساز ندارد و این باعث می شود که آپارتمان همچنان نیمه تمام باقی بماند.
سخن پایانی:

اگر چه پیش خرید آپارتمان فواید زیادی دارد اما در کنار این فواید بر سر راه آن نیز خطراتی وجود دارد. ما سعی کردیم در این مقاله برخی از خطرات پیش خرید آپارتمان را برای شما بیان کنیم. بنابراین بهترین راه برای مواجه نشدن با چنین خطراتی،ابتدا مطالعه و آگاهی از قوانین پیش خرید، ثانیا تنظیم یک قرارداد بدون نقص و کامل است.
در قراردادی که در زمان خرید واحد آپارتمانی صورت می گیرد پرداخت هزینه باید منوط به تعهد سازنده ذکر شود. این بدین معنی است که سازنده در صورت انجام همه تعهدات خود می تواند از خریدار در قبال کاری که انجام می دهد هزینه دریافت کند.

سوالات متداول درباره خطرات پیش خرید آپارتمان:

1- پیش فر‌وش آپارتمان به چه معناست؟
در قراردادهای ساخت و ساز و خرید و فروش املاک، پیش خرید یا پیش فروش آپارتمان بسیار رایج است. در واقع خرید و فروش واحد آپارتمان پیش از تمام شدن آپارتمان را پیش فروش ساختمان می نامند.

2- پیش خرید آپارتمان چه مزیت هایی دارد؟
خرید آپارتمان پیش از موعد ساخت دارای مزیت های زیادی است که از این طریق افرادی که پول کافی برای خرید خانه را ندارند می تواند با پرداخت قسط خانه و اتمام کامل واحد آپارتمانی خود بعد از مدتی صاحب خانه شوند. آزادی عمل خریدار در طراحی خانه، نظارت خریدار بر مراحل اولیه کار از جمله این مزیت ها محسوب می شود. اما خطرات پیش خرید آپارتمان هم نباید نادیده گرفته شود.

3- آگاهی یافتن از قوانین و مقرارت پیش خرید آپارتمان چه اهمیتی دارد؟
برای قشری که کم درآمد هستند و پول کافی برای خرید خانه را ندارند پیش خرید آپارتمان یک فرصت طلایی تلقی می شود. از طرفی خطراتی نیز در کمین این افراد است به همین دلیل آگاهی یافتن از چنین خطراتی اهمیت بالایی دارد و می توان با بررسی کردن قوانین و مقرارتی که در سند قرارداد ذکر شده است از خطرات مذکور در امان ماند.

4-برای تنظیم قرارداد پیش خرید آپارتمان چه مدارکی لازم است؟
در قوانین و مقرارت پیش خرید آپارتمان آماده سازی مدارک یکی از مهمترین اقدامات است. مدارکی همچون بیمه نامه، پروانه ساخت آپارتمان، تاییدیه مهندس ناظر، سند رسمی اجاره یا مالکیت و همچنین استعلامات اداره ثبت اسناد رسمی نیاز است. این مدارک در همان اوایل کاری باید آماده و تحویل داده شوند تا براساس آن قرارداد بین خریدار و فروشنده وضع شود.

6 Comments

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − چهار =