تعداد اعضای تعاونی مسکن چقدر است؟

بررسی تعداد اعضای تعاونی مسکن چقدر است؟


در ابتدا باید گفت که نیاز انسان به مسکن، یکی از سه نیاز اصلی او یعنی خوراک، پوشاک و مسکن میباشد. مسکن به عنوان یک مکان امن برای زندگی و استراحت، تأثیر بسزایی در رفاه و سلامت افراد دارد. یک خانه مناسب یعنی فضایی که امکانات اساسی مانند آب، برق، گاز را داشته باشد و در کنار خود احساس امنیت را نیز فراهم کند. برخورداری از مسکن، امروزه با قیمتهای سرسام آور، به یک آرزو تبدیل شده است. البته این آرزو میتواند تا حدودی با عضویت در تعاونیهای مسکن قانون مدار، به واقعیت تبدیل شود. تعاونی مسکن، به منظور برطرف کردن نیاز اعضای خود و اقشار کم درآمد جامعه در رسیدن به مسکن مناسب ایجاد شده است. با تشکیل این تعاونیها، افراد و اعضای آن در فرآیند ساخت و توسعه مسکن، با هم همکاری و تعاون دارند. این همکاری هزینههای ساخت مسکن را کاهش داده و بهرهبرداری از مسکن مقرون به صرفه را ممکن میسازد. ساخت تعاونی مسکن میتواند در شرایط مسکن جامعه و افزایش کیفیت زندگی موثر بوده و آن را بهبود ببخشد. ما در ادامه راجع به این مسئله که تعداد اعضای تعاونی مسکن چقدر است؟ با شما صحبت خواهیم کرد. با ما همراه شوید

معرفی اعضای تعاونی مسکن:

تعاونی مسکن شامل یکسری افراد و اعضا است که همه داوطلبانه و آزادانه در آن عضو شدهاند. این اعضا برای کمک به یکدیگر تعاونی مسکن را تشکیل دادهاند. مدیر این تعاونی جز اشخاص حقوقی محسوب میشود. مدیر تعاونی مسکن توسط خود اعضا و با رأی آنها انتخاب میشود. تعاونی مسکن وظایفی از جمله ساخت مسکن مناسب یا خرید زمین مناسب، انتخاب مهندسان و معماران خبره است که اصلیترین وظیفه آنها، تحویل مسکن ساختهشده به اعضای خود میباشد. اعضای تعاونیها باید با همکاری یکدیگر و با کمک به هم، در پیشبرد اهداف تعاونی خود کوشا باشند.

معرفی اعضای تعاونی مسکن

تعداد اعضای تعاونی مسکن:

تعاونیهای مسکن باید طبق خواسته قانون عمل کنند تا در روند قانونی به عنوان یک موسسه ثبت شوند. در قانون ما تعداد اعضای درون تعاونی مسکن، نباید کمتر از هفت نفر بوده و بیشتر از دویست نفر باشد. البته حداکثر مقدار اعضا را میزان تأسیسات و منابع مالی مؤسسه مشخص میکند. البته تعاونیهای عام، میتوانند افراد بیشتری را در موسسه خود عضو کنند. فروش سهام از تعاونی عام، یک راه برای عضوگیری و از طرفی هم راهی برای تامین منابع مالی میباشد. لازم به ذکر است که مقابل تعاونی عام، تعاونی خاص قرار دارد. اعضای تعاونی خاص یا همان خصوصی، از صنفی خاص و افراد خاص هستند. مثلا یک سری کارکنان یک اداره و یا دانشجویان یک دانشگاه به دور هم جمع شده و تعاونی مسکن با ویژگی های خاص شرکت تعاونی مسکن خود را ایجاد کردهاند.

 

نحوه عضویت در تعاونی مسکن:

تمامی تعاونیها و از جمله تعاونی مسکن، سازمانهای اختیاری هستند که هر کس بدون در نظر گرفتن تبعیض نژادی، سیاسی، مذهبی، جنسی و کاملا داوطلبانه میتواند در آنها عضو شود. البته تعداد اعضای هر تعاونی محدود است اما ثبتنام در آنها آزاد میباشد. البته این آزاد بودن بهمعنای نداشتن چهار چوب نیست. چهار چوب عضویت در تعاونی مسکن، چندین مورد را به همراه دارد که این موارد عبارتند از اینکه:

  • فرد تابعیت ایران را داشته باشد.
  • سابقه کیفری و قانونی نداشته باشد.
  • فرد باید مقداری از سهام مشخصشده توسط تعاونی را خریداری کند.
  • فرد زمین یا مسکنی را به نام خود نداشته باشد.
  • فرد باید متأهل بوده و یا سرپرست خانوار باشد. البته با داشتن شرایطی مثل اینکه فرد سرپرست خانوار زن باشد، فرد متقاضی نخبه باشد و یا فرد معلول جسمی حرکتی باشد، میتواند از شروطی غیر از شرط تأهل استفاده کرده و در تعاونی ثبت نام کند.
  • این نکته لازم به ذکر است که چون ظرفیت دریافت عضویت محدود است، الویت در ثبتنام با کسانی است که درآمد آنان کمتر از بقیه باشد.

نحوه عضویت در تعاونی مسکن

نحوه لغو عضویت افراد از تعاونی:

همانطور که عضویت در تعاونی مسکن اختیاری است، لغو عضویت فرد هم با خود او است. اما در شرایطی که وجود فرد متقاضی برای مؤسسه ضرر مالی و قانونی داشته باشد، فرد به حقوق خود در تعاونی عمل نکند یعنی اقساط سهام خود را نپردازد، اگر فرد فوت کرده و از دنیا برود، اعمالی را انجام دهد که به تعاونی زیان مالی وارد کند و نتواند تا یکسال آن را جبران کند و اینکه مقررات را رعایت نکرده و با وجود دریافت اخطارهای کتبی باز هم کار خود را رها نکند، تعاونی مسکن میتواند عضویت او را باطل کند. البته در اینجا تبصرههایی نیز وجود دارد که مثلاً بعد از فوت فرد اگر ورثه او واجد شرایط باشند و بخواهند عضو تعاونی مسکن بمانند، این کار انجام میشود. اما از طرفی هم اگر مایل به عضویت نباشند، باید کتبا اعلام کنند تا عضویت آنها لغو شود.

نحوه لغو عضویت افراد از تعاونی

سخن پایانی:

گفتیم که تعاونی مسکن، یک موسسه اختیاری است که افراد میتوانند با اختیار تمام و با رعایت چهارچوبی خاص، عضو این تعاونی باشند. این چهارچوب ها طبق قانون، پایه گذاری شده و در واقع جز عمومی ترین خصلتو ویژگیهای فردی میباشد. اساس تعاونیهای مسکن و یا هر تعاونی را، اعضای آن تشکیل میدهد. پس اعضا با مشارکت هم میتوانند روند کاری تعاونی مسکن را بهبود ببخشند. ما در این متن راجع به تعداد اعضای تعاونی مسکن با شما صحبت کردیم. شما برای آگاهی بیشتر از نحوه عضو شدن در این تعاونی و نحوه کسب مزایای بیشتر از تعاونی مسکن، میتوانید به وبسایت ما مراجعه کنید.

سوالات متداول درباره تعداد اعضای تعاونی مسکن:

۱. اگر تعداد ورثه بیشتر از حد نصاب باشد، عضویت آنها باطل میشود؟

خیر، اگر تعداد ورثه بیشتر از حد نصاب باشد، خود ورثه با یک توافق میتوانند از بین خود تعداد معمول را مشخص کرده تا آنها بتوانند از تسهیلات تعاونی مسکن استفاده کنند.

۲. چرا در ابتدای عضویت، فرد ملزم میشود تا مقداری از سهام را خریده و حتما مقدار پولی را بپردازد؟

دلیل خرید سهام ابتدایی برای عضویت در تعاونی مسکن، این است که تعاونی برای ساخت و ساز به منابعی نیاز دارد. از طرفی هم پرداخت این میزان مشخص شده از سهام، باعت میشود تا تعاونی از ساخت و ساز خود مطمئن شده و روند ساخت مسکن را نیز برای شما آغاز کند.

1 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهارده + ده =