بررسی مصالح و مواد به کار رفته برای ساختمان مقاوم

بررسی مصالح و مواد به کار رفته برای ساختمان مقاوم

در تعریف مصالح ساختمانی باید بیان کنیم همه موادی که در صعنت ساخت و ساز مورد استفاده قرار می گیرد در واقع مصالح ساختمانی نام دارد. مصالح به کار رفته در ساختمان سازی یا به صورت طبیعی هستند یا اینکه دست ساز هستند. البته با توجه به نوع پروژه ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند. از طرفی مصالحی که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرند شامل مصالح سخت و مصالح نرم هستند. مصالح سخت شامل فولاد، سیمان، آجر، سنگ، شیشه، سفال، آهک و بتن هستند که در اجزای ساختمان از قبیل تیرهای بلند، دیوارها، سقف، فضای باز و پایه های سازه ای و سقف مورد استفاده قرار می گیرند.
البته مصالح نرم نیز دربرگیرنده مواردی همچون الیاف شیشه ای، چوب، مواد پلاستیکی، سیمان فیبری و عایق های حرارتی هستند که در بخش های ساختمان نظیر مواردی همچون پنجره ها، میزها، صندلی ها، درب های داخلی و خارجی و همچنین میزهای مطالعه مورد استفاده قرار می گیرند. همه این مصالح به کار رفته در پروژه های ساختمان سازی اهمیت بالایی دارند و البته کیفیت و بادوام بودن هر کدام بر مقاومت کلی ساختمان تاثیر بسزایی دارند. ما در این مقاله قصد داریم به بررسی مصالح و مواد به کار رفته برای ساختمان مقاوم بپردازیم و پیرامون آن اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار دهیم بنابراین پیشنهاد ما به شما این است که تا انتهای مقاله همراه ما باشید.

مقاوم سازی ساختمان به چه معنی است؟

در بررسی مصالح مواد به کار رفته برای ساختمان مقاوم باید بیان کنیم که مقاوم سازی ساختمان اهمیت ویژه ای دارد و در صورت استفاده و بکارگیری از مصالح با کیفیت به طور مسلم مقاومت سازه نیز افزایش می یابد و مقاوم سازی ساختمان در برابر زلزله، سیل و… خواهد داشت.
این عوامل طبیعی موجب آسیب های جدی به ساختمان می شوند که به همین خاطر باید در مصالح به کار رفته در ساختمان سازی دقت لازم را کرد تا ساختمان در طول عمر خود دچار فرسایش و سایش نشود. به طور مسلم یکی از دغدغه اصلی افراد در ساختمان سازی این است که مصالح ساختمانی کیفیت و مقاومت بالایی داشته باشد تا در نهایت مقاومت ساختمان نیز افزایش یابد.
توانایی مصالح در برابر فشارهای کششی، ضربه ای، پیچشی را مقاومت مصالح می نامند که یک مصالح با کیفیت و بادوام باید از این سه مقاومت برخوردار باشد.

در چه ساختمان هایی مقاوم سازی بسیار ضروری است؟

در هر ساختمانی مقاوم سازی آن اهمیت ویژه ای دارد که البته برخی از ساختمان ها هستند که برجسب هدف و کاربری بودن نیاز به رعایت نکات ایمنی بیشتر از جمله بررسی مصالح و مواد به کار رفته برای ساختمان مقاوم آن هستند.
رعایت نکات مهم در مصالح باکیفیت اهمیت ویژه ای دارد. ساختمان هایی از جمله مراکز درمانی، بیمارستان ها، مراکز امنیتی و پالایشگاه ها از جمله ساختمان هایی هستند که مقاوم بودن آنها برای هویت یک کشور بسیار ضروری هست. البته ساختمان برج ها، مراکز عمومی و دانشگاه ها نیز در اولویت بعدی هستند که باید نسبت به بررسی مصالح و مواد به کار رفته برای ساختمان مقاوم دقت لازم را داشت. ساختمان های مسکونی و اداری نیز در اولویت بعدی قرار می گیرند که مقاوم بودن این ساختمان ها نیز اهمیت بالایی دارد.

خواص مصالح ساختمانی

مصالح ساختمان دارای خواص های مختلفی هستند که در زمان به کار گیری مصالح در مقاوم سازی ساختمان باید به خواص مصالح توجه داشت و مصالحی را استفاده کرد که دارای بهترین و باکیفیت ترین خواص است. خواص مصالح ساختمان شامل خواص فیزیکی و خواص شیمیایی است. خواص فیزیکی مصالح مقاوم بودن آن در برابر نیروهای کششی، ضربه ای و … است و خواص شیمیایی آن نیز مقاوم بودن آن در برابر شرایط آب و هوایی است. البته مصالح به کار رفته و همچنین خواص هر کدام توسط مهندسین ساخت نظارت و تایید می شود.

قیمت مصالح ساختمانی چقدر است؟

در ساخت پروژه های ساختمان باید در ابتدا هزینه اولیه تولید مصالح را پرداخت کرد که در واقع این قیمت روز مصالح است. مصالح ساختمان در دسته بندی های مختلف قرار می گیرد که هر کدام در ساختمان سازی کاربردهای مختلفی دارند. بنابراین هر کدام نیز دارای قیمت های مختلفی هستند. برخی از مصالح ساختمانی به نگهداری بیشتری نیاز دارند که البته قیمت تمام شده آنها پایین تر است. برخی از مصالح ساختمان شامل سنگ، آهن آلات، خاک رس، شیشه، بتن و چوب هستند که در زمان خرید هر کدام باید به مواردی همچون ایمنی در برابر حوادث، آتش و باد توجه داشته باشید.
کیفیت و مقاومت بالای مصالح به طور مسلم بر مقاوم سازی ساختمان اهمیت ویژه ای دارد.

نکاتی درباره خرید مواد مصالح ساختمانی

در زمان خرید مصالح باکیفیت در ساختمان سازی حتما از فروشگاه معتبر که بهترین مصالح باکیفیت را ارائه می دهد مصالح را تهیه کنید. در ادامه نیز بهتر است از افراد حرفه ای و کار بلد کمک بگیرید. برای خرید مصالح ساختمان به صورت اینترنتی نیز بهترین کار خرید از یک سایت مطمئن و فروشگاه اینترنتی معتبر است. خرید مصالح باکیفیت نقش بسزایی در مقاوم سازی ساختمان دارد که باید به این امر توجه ویژه ای داشته باشید.

سخن پایانی بررسی مصالح و مواد به کار رفته برای ساختمان مقاوم

بکارگیری مصالح ساختمانی در پرروژه های ساختمان سازی اهمیت ویژه ای دارد . در واقع در صورت عدم بکارگیری مصالح باکیفیت و با دوام در ساختمان سازی یقینا بعد از مدتی بنای ساخته شده ریزش خواهد کرد که این امر جان ساکنین ساختمان و دیگر افراد را به خطر خواهد انداخت . مصالح ساختمانی مورد استفاده در پروژه های ساختمان سازی شامل سیمان، بتن، ماسه، گچ و … است که مصالح دیگری هم شامل پنجره ها، درب ها و … بعد از اتمام کار در ساختمان به کار می روند. در ابتدای ساختمان سازی بررسی مصالح و مواد به کار رفته برای ساختمان مقاوم اهمیت ویژه ای دارد که در همان ابتدای کار و در زمان خرید مصالح باید به این امر توجه داشته باشید. بنابراین در مصالح به کار رفته در ساختمان سازی باید دقت لازم را کرد تا ساختمان در طول عمر خود دچار فرسایش و سایش نشود. استفاده از مصالح ساختمان سازی با کیفیت و بادوام موجب ماندگاری و طول عمر بالای سازه می شود و از این طریق سلامت و جان افراد و ساکنین ساختمان نیز حفظ خواهد شد.

سوالات متداول بررسی مصالح و مواد به کار رفته برای ساختمان مقاوم

1-استفاده از مصالح ساختمان با کیفیت چه نقشی در مقاوم سازی ساختمان دارد؟
به طور مسلم اگر از مصالح ساختمانی باکیفیت در پروژه های ساختمان سازی استفاده شود ساختمان مقاومت بالایی در برابر عوامل طبیعی همچون سیل، زلزله و … خواهد داشت.
2-نحوه تولید مصالح ساختمانی به چه شکل است؟
برخی از مصالح ساختمان به صورت طبیعی هستند و برخی نیز در کارخانه تولید می شوند و حالت پیش ساخته هستند.
3-استفاده از مصالح نوین چه نقشی در مقاوم سازی ساختمان دارد؟
بکارگیری مصالح نوین ساختمانی به طور مسلم عمر سازه را بالا می برد و موجب بالا رفتن مقاومت سازه می شود.

امتیاز دهید post

2 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *