سند تعاونی چیست؟


سند تعاونی، نوعی اسناد واحدهای مسکونی است که عموماً توسط تعاونی های مسکن ادارات دولتی و یا تعاونی های مسکن شرکت ‌های خصوصی ارائه می‌ شود. در اصل و مراحل معامله ملک و رهن و اجاره آن، سند مربوط به تعاونی تفاوت ‌هایی با سند شخصی دارد. به دلیل مشکلات موجود در سند تعاونی، معمولاً سند شخصی اولویت بیشتری دارد. این سند دارای مشکلات و نقاط ضعفی است که خرید و فروش آن برای مالکین مشکلاتی را به همراه دارد. به عبارت دیگر، سند شخصی به طور کامل و اختصاصی در اختیار مالک قرار می‌ گیرد. ما در این مقاله می خواهیم به صورت کامل در مورد سند تعاونی چیست با شما صحبت کنیم، با ما همراه باشید.

سند تعاونی به چه سند هایی می گویند؟

سند اصلی یک ساختمان که توسط یک شرکت تعاونی ساخته شده است، به نام همان شرکت سازنده صادر می‌ شود. مسئولیت دریافت سند تفکیکی بر عهده این شرکت قرار دارد. اگرچه گاهی اوقات دیده می‌ شود که سند مالکین، که به نام اعضای شرکت تعاونی است، به نام آن ها صادر نمی‌ شود. دقیقا به دلیل عدم هماهنگی بین شرکت سازنده و شهرداری است. در صورتی که در سند تعاونی ذکر شده باشد که شرکت تعاونی مسئول پرداخت هزینه ‌های شهرداری است، باید این شرکت هزینه‌ های پایان کار را به شهرداری پرداخت کند، در غیر این صورت، بعد از چندین سال، سند مالکین صادر نمی ‌شود و به نام شرکت سازنده باقی می ‌ماند.

مشکلات سند تعاونی

شرکت سازنده مسکن تعاونی دارای یک سند مادر است که برای ساختمان یا ساختمان‌ های بنا شده استفاده می‌ شود. خریداران در این سند عضو شده و سهم به خصوصی در ملک دارند. اگر خریدار تمامی اقساط مربوط به ملک را پرداخت کند، در اولویت برای مالکیت یکی از واحدها قرار می‌ گیرد. مشکل این سند این است که به صورت مشاع به مالکان تعلق دارد و خریداران قولنامه ‌ای صاحب واحد مورد نظر خود می ‌شوند. قولنامه مختصری است و اعتبار کمتری نسبت به سند تک برگ دارد. در سند تک برگ، مشخصات دقیق مالک و ملک ذکر می ‌شود و مالک می ‌تواند به راحتی و بدون مشکلات مالکیت ملک خود را خرید و فروش کند. بعد از مدتی، تعاونی ‌های مسکن سند مالکین را جدا می‌ کنند، اما هزینه جداگانه ‌ای را نیز از مالکان دریافت می‌ کنند. این کار ممکن است از لحاظ قانونی مشکلاتی ایجاد کند.

مشکلات سند تعاونی

سند تعاونی ملک

هنگامی که اقدام به ساخت و ساز ملک می شود، تعاونی‌‌ های مسکن معمولاً سند تعاونی صادر می ‌کنند. این سند، همه مالکان را شریک در ملک می‌ کند و تفاوتی با سند تک برگ که برای یک شخص و یک مالک صادر می‌ شود دارد. اگر این سندها به تدریج به سند شخصی تبدیل شوند، بسیار ارزشمند می ‌شوند و می‌ توانید در آن ملک سرمایه گذاری کنید. اما اگر مانند شهرک آتی ساز همچنان بعد از ۵۰ سال سند تعاونی باقی بماند، هیچ مشکلی پیش نمی ‌آید و از اعتبار قانونی برخوردار است.

سند تعاونی ملک
منطقه سعادت ‌آباد قسمت بالای یادگار امام در تهران دارای تعداد زیادی ساختمان تعاونی است. اما یکی از مشکلاتی که برخی از تعاونی‌‌ ها با آن روبرو هستند، پرداخت عوارض زیادی است که به شهرداری برای پایان کار باید پرداخت کنند. همچنین، ساکنین همگی به تفاهم درباره پرداخت عوارض نمی‌ رسند. معاملات املاک تعاونی معمولا با قیمتی ۱۰-۱۵ درصد پایین ‌تر از املاک عادی در یک منطقه انجام می‌ شود.

استعلام سند تعاونی

اهمیت معاملات به همراه استعلام ملک و سند، به شما اطمینان می‌ دهد که تمام معاملات، قانونی انجام می ‌شود. استعلام سند تعاونی و ملکی به بررسی اعتبار سند و صحت فروشنده مرتبط است. برای استعلام سند، باید به اداره ثبت اسناد و املاک مراجعه و درخواست خود را ارائه کنید و مدارک موردنیاز را تحویل دهید. استعلام سند تعاونی تنها با درخواست صاحبان ملک و تحویل مدارک مربوطه قابل انجام است.

استعلام سند تعاونی

فرق سند تعاونی با سند تک برگ

شرکت ساختمانی غرب تهران، با ساختمان ‌هایی که توسط شرکت ‌های تعاونی مسکن انبوه ساز احداث می‌ شوند، سند اصلی را دارد. مراحل تفکیک مدارک در این مورد توسط شرکت‌ های مذکور انجام می ‌شود. اما بعضی اوقات مشاهده می‌ شود که سند مالکیت که برای اعضا است، به نام اعضا صادر نمی‌ شود. این مشکل به دلیل عدم هماهنگی بین شرکت ‌های عمرانی و شهرداری‌ ها به وجود می ‌آید. اگر در سند تعاونی ذکر شده باشد که شهرداری مسئولیت پرداخت حق الزحمه را به عهده شرکت تعاونی قرار داده است، آنگاه شرکت باید هزینه پایان کار را به شهرداری پرداخت کند و در غیر این صورت، چند سال بعد، پیش از صدور سند مالکیت، سند به نام شرکت ساختمانی صادر خواهد شد.

قولنامه مسکن

اعتبار قولنامه سند یک برگی رسمی نیست و کمتر مورد اعتماد قرار می ‌گیرد. تفاوت سند تعاونی و سند شخصی در این است که اطلاعات مالک و ملک مورد نیاز در سند تعاونی به صورت کامل ذکر شده است و مالک می‌ تواند ملک خود را به راحتی و بدون مشکل خریداری کنند و به فروش برسانند. بعضی از تعاونی ‌های مسکن منطقه ۲۲ تهران سند مالک را چند سال پس از ساخت ساختمان صادر می‌ کنند. در برخی مواقع هزینه صدور سند به صورت جداگانه از مالکان دریافت می ‌شود که ممکن است باعث ایجاد مشکلات حقوقی بسیاری شود.

قولنامه مسکن

سخن پایانی

سند تعاونی، به عنوان یک اسناد مهم و پایه ‌ای در حوزه تعاونی‌ ها، انعکاس‌ دهنده‌ اهداف، اصول، معیارها و راهبرد های مورد نیاز برای تشکیل و کارکرد بهینه‌ تعاونی ‌ها است. برای هر تعاونی، سند تعاونی یک قرارداد اساسی، مجموعه ‌ای از اصول و نهاده‌ هایی است که به وسیله کار گروه‌‌ های متخصص تعیین و تدوین شده‌ اند و مبنای کارآیی تعاونی را تشکیل می‌ دهند.

سوالات متداول

سوال 1:تشکیل یک تعاونی شامل چه افرادی می شود؟
تشکیل تعاونی توسط هر فردی امکان پذیر است، زیرا قانون محدودیت خاصی برای اشخاص واجد الشرایط تعیین نکرده است.
سوال 2:چگونه سند تعاونی تهیه می‌شود؟
سند تعاونی توسط اعضای تعاونی تهیه می ‌شود. در ابتدا، کارشناسان حوزه تعاونی باید اعضای تعاونی را در مورد اهداف، ساختار، حقوق و تعهدات اعضا، نحوه گردآوری و استفاده از سرمایه و دیگر موارد مرتبط با حوزه فعالیت تعاونی آموزش دهند. سپس اعضا باید با هم مشورت کرده و سند تعاونی را تهیه کنند.
سوال 3:چه اهمیتی دارد که سند تعاونی توسط تمامی اعضای تعاونی تأیید شود؟
تأیید سند تعاونی توسط تمامی اعضای تعاونی اهمیت زیادی دارد، زیرا اعضا با تأیید این سند به نحوه عملکرد تعاونی و حقوق و تعهدات خود در تعاونی متعهد می ‌شوند. همچنین، این عمل با دلیل تأیید تمامی اعضای تعاونی، موجب ایجاد صلاحیت بیشتر برای تعامل با دیگر هیئت ‌ها و موسسات رسمی می ‌شود.

امتیاز دهید post

4 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *